Talerz zdrowego odżywiania 2020 - prosty sposób na zdrowy styl życia

W październiku 2020 r. zostały opublikowane nowe zalecenia zdrowego odżywiania w formie ciekawej i prostej w odbiorze infografiki - talerza. Ilustracja przedstawia w sposób bardzo obrazowy, jak powinien wyglądać nasz talerz, aby dostarczyć odpowiednie porcje warzyw, owoców, produktów zbożowych, produktów będących źródłem białka oraz tłuszczów.



Źródło: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/talerz-zdrowego-zywienia)


Bardzo polecam zapoznanie się z grafiką i zaleceniami - bazują one na obecnym przeglądzie literatury naukowej. Najczęstsze błędy żywieniowe popełniane przez Polaków to zbyt duże spożycie soli, mięsa oraz cukru. Produkty typu fast food, słodzone napoje, słodycze, codzienne spożywanie mięsa i wędlin nie są korzystne dla naszego zdrowia. Niestety może to doprowadzić do chorób cywilizacyjnych w przyszłości takich jak otyłość, nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca.


Patrząc na grafikę łatwo zauważyć, że przy każdym posiłku połowę talerza powinny stanowić warzywa i owoce. Drugą część talerza dzielimy na produkty białkowe oraz produkty bogate w węglowodany złożone (produkty pełnoziarniste). Tak zbilansowany posiłek zwiększa szanse na dostarczenie odpowiednich ilości witamin, składników mineralnych, białka, tłuszczu i węglowodanów złożonych.


Bardzo ważne jest spożywanie warzyw i/lub owoców w każdym posiłku, z przewagą warzyw, Dziennie powinniśmy spożywać 400g warzyw i owoców. Do tej sumy wliczają się sałatki, surówki, zupy, koktajle, warzywne pasty kanapkowe, domowe dżemy, domowe jogurty owocowe itp.


Warto zaczynać małymi krokami i powoli wdrażać nowe nawyki żywieniowe. Dobrym sposobem jest określenie planu z celami na każdy tydzień. Na przykład:

  • I tydzień - zjem 1 owoc w ciągu dnia.

  • II tydzień - do obiadu zjem surówkę

  • III tydzień - zamienię niezdrowe napoje słodzone na wodę z sokiem z cytryny

  • IV tydzień - jeden obiad w tygodniu zamienię na posiłek wegetariański


Taki plan sprawi, że nie przytłoczą nas nagłe zmiany, łatwiej jest się do nich dostosować. Przyszłość nas i naszych dzieci jest w naszych rękach - zacznijmy dbać o swój organizm, a odwdzięczy się lepszym zdrowiem, odpornością, zdrowszym wyglądem i większymi pokładami energii. :-)